Bergen meets Bergen

28 juli 2022 - Bergen, Noorwegen

Vandaag een belangrijke dag; Bergen meets Bergen… lang naar uitgekeken en nu was het zo ver…

Vanochtend vroeg uit de veren, ontbeten en op pad. Eerst even getankt en toen vetrek uit Odda; tunnel in en tunnel uit (in totaal bijna 30 km tunnels) en ik maar brillen wisselen… zonnebril-gewone bril en weer terug 🙃. Na een uur een onderbreking om met een ferrie te gaan die natuurlijk net weg was, maar het was geen straf daar even rond te lopen en naar het water te staren en de fjord in te kijken. Korte overtocht waar iedereen van genoten heeft…

AEE8CFF6-A467-467C-9A6F-B258E5AE31DB

Om 14u aankomst camping Bergen, zo een 25 km van Bergen zelf. En wat een verschrikkelijke camping. Super druk, op elke hoek een camper of enorme sleurhut, allerlei verschillende soorten tenten, soms aan een auto, soms er boven op etc. Uiteindelijk staan we wat mij betreft op een soort parkeerplaats, maar goed, gauw een broodje gegeten, hondenvoer in de tas en hup naar de bus naar Bergen die precies kwam aanrijden.

In Bergen eerst naar het VVV en vervolgens een drankje gedaan ophef terras in de zon (Bergen staat bekend dat het de stad is waar het het vaakst regent, ik geloof 90% van de dagen) dus een zonnige dag is hier uitzonderlijk.

FF940C8D-135C-463B-8C6A-3D808EB735F3
Na de borrel een stadsrondwandeling gemaakt door de oude stad met een gids. Bergen is mooi, kleurrijk en is de 2e stad van Noorwegen. Ze leven en leefden van de vis verkoop, die vooral uit de Lofoten kwamen. Verder is het een Hanzestad waar vooral de Duitsers een belangrijke rol gespeeld hebben, tot een compleet Duitse kerk aan toe. Alles is verschillende keren in de fik gegaan (huizen zijn van hout) en weer opgebouwd. Nu is het Unesco erfgoed, en stikt het van de toeristen zeker als er grote cruiseschepen in de haven liggen.

25168FCF-002B-4548-91FE-BF18BFAA8083A3F70341-AD14-43CF-8C26-7548CFFA7152A24446D3-F519-4582-B567-09A195B8A54845637871-6F19-43BB-BD01-24FEC6283280

De tijd vliegt en zo zaten we pas rond half negen aan tafel. Altijd een uitdaging, want de hond mag geen restaurant binnen, alleen op een terras, wat vandaag dus goed kon. Nogmaals lekker gegeten 😋(deze foto kreeg ik niet recht geplaatst maar hij is duidelijk😁)

0EDC514D-5767-48A3-98C2-F8621E6BB902

Met de late bus en tram weer terug naar de camping en beide jongens even gesproken🥰

slaap lekker…

1. Gert Jan:
    29 juli 2022
    Weer een super leuk verslag! 🙂
  2. Isaac:
    29 juli 2022
    Bergen meets Bergen is altijd iets magisch. Leuke stad om te bezoeken. Je kan ook met de cable car of zo iets naar boven om een prachtig uitzicht te hebben over Bergen. De moeite meer dan waard. Geniet ervan en leuke foto's....
  3. Hagar:
    29 juli 2022
    Je herkent het😀, kabelbaan niet gedaan… er moet iets overblijven voor een vlg x
  4. Yvonne:
    Wat een leuke verhalen , Haag! Veel plezier voor jullie 3-en. 👋