De accu is leeg (Yara)

5 augustus 2022 - Oslo, Noorwegen

Ik was eigenlijk wel een dagje toe aan niets doen, maar de dag zag er anders uit…

Zoals ik gister al bedacht had met een scheven camper, was het een gewoel van hier tot daar vannacht. Wat niet mee hielp was dat we om 23u nieuwe achter buren kregen die de tent zowat onder de camper gingen neerzetten. De baas had tuurlijk nergens last van. Maar goed, uiteindelijke sliep de hele handel en kon ik me ook rustig omdraaien op mijn matje.

Vanmorgen was er iets vreemds, de baas ging op pad zonder ons???? Ik begreep dat hij een rondleiding kreeg in het parlement en eerlijk is eerlijk, dat had ik ook leuk gevonden. De Noren houden echter kennelijk niet van politiek en cultureel geëngageerde honden, dus ik werd niet toe gelaten en dus ging de baas alleen. ik hoorde hem vertellen dat de Noren een lijst hebben met woorden die je in het parlement niet mag gebruiken (die de voorzitter ter plekke kan uitbreiden), dat de leden per district in de zaal zitten (partijen dus dwars door elkaar) en dat de koning maar 1x per jaar in het parlement mag komen. Is wel 1x meer dan ik, dus dat vind ik dus hondsonbeschoft.

De bazin en ik gingen met de bus van half elf en we troffen elkaar in de stad. Ze waren beide goed voorbereid zag ik, dikke bergschoenen aan, jas en trui mee…. Hadden ze maar naar het weer gekeken, het was bloedheet, dus ze hebben behoorlijk lopen zeulen en warm dat ze het hadden😂

Daarna zijn we met een boot naar museum eiland gegaan ( met prachtige luchten onderweg) en ik weet niet waarom ik niet op de foto mag😢)

14083480-A0DA-48B8-8216-9173E071127CEECF5BBF-80EE-4BF3-8AAB-EA5629DB9BDC

en hebben we het grootste openluchtmuseum van Noorwegen bekeken, waaronder deze geweldige en hele beroemde staafkerk.

5701BE01-9F19-45CD-8969-4725B186318D

Een staafkerk betekent niet dat de kerk uit staafjes opgebouwd is, maar dat er tekeningen in de kerk zijn. In het museum was er een voorstellingen volksdansers en dat was voor mij het moment om even een tukje te doen…Het was een leuk museum en na afloop kreeg ik een bakje water en zij een lekker broodje met zalm .. en de wereld is echt niet eerlijk verdeeld…🤔 maar goed, dat wist ik al.

Terug met de boot en bij aankomst in Oslo ben ik met de baas wat gaan wandelen. ik wilde een aandenken achterlaten, vond de baas niet goed dus kon die aan het opruimen. De bazin ging het stadhuis bekijken met allerlei mooie muurschilderingen en een prachtig uitzicht op zee en het museum van Munch. Ze kwam heel enthousiast terug en vertelde dat ze “de schreeuw”  of “Skrei” gezien had.

B59D73E9-445D-49CC-A597-47B92F83194D

en heel grappig een schilderij van een borstvoedende vrouw die we hier heel frequent op straat tegen komen..

829E6653-8253-4845-BF6A-28C46FF68776

De baas ging nog gauw een boek over kunstgeschiedenis kopen. Hij heeft daar momenteel nogal belangstelling voor, ook voor fotografie. Geen idee waarom. na afloop hebben ze wat gegeten op een terras met zicht op de haven. Allemaal vis, zelf houd ik daar niet zo van. Gelukkig kreeg ik mijn eigen brokken uit een plastic zakje dat de bazin had meegenomen.

We waren op tijd weer terug op de camping want mijn pootjes zijn versleten, net als die van de bazin maar dat klopt ook wel na 14km wandelen (en dat bijna dagelijks). De baas ging meteen de volgende bestemming plannen. Het houdt maar niet op!🤭

67CC1A0B-7691-40AC-A3FB-6FBB15279C05

1. Marianne:
    6 augustus 2022
    Die baasjes van jou hebben een tomeloze energie Yara! Heel interessant en leuk allemaal maar ik kan me ook voorstellen dan je even behoefte hebt aan een beetje rust tijdens je vakantie!
  2. Hagar:
    7 augustus 2022
    Dat was een goed advies Marianne en ze hebben geluisterd.. hoe is Normandië?
  3. Gini:
    6 augustus 2022
    Prachtige belevenissen en foto's!
  4. Hagar:
    7 augustus 2022