Flam en terug

31 juli 2022 - Flåm, Noorwegen

Na een betrekkelijk rustige dag gister, hadden we weer volop energie om iets leuks te doen, zo ook Yara maar die had pech, ze moest op de camper passen wat ze al slapend heeft gedaan.

Om iets voor tienen met de fiets naar het station van Flam. In Flam is een van de meest mooie treintrajecten ter wereld, zo wordt gezegd. Nu zijn wij onwijs verwend want we hebben ooit in onze jonge jaren “the Devils Nose” treinreis gemaakt boven op het dak van de trein in Equador wat echt spectaculair was(kijk maar eens op internet) , maar hier hadden we ook echt zin in. Dus fiets afgegeven, in de trein en op pad.

32C16811-9F58-4A48-8465-63F9C7090C4B

De rit duurde ongeveer een uur. Onderweg meerdere prachtige watervallen gezien, bij een konden we even uit de trein en vervolgens op 900m aangekomen boven zeeniveau en uitgestapt. Daar begon ook onze afdaling met de fiets, 20km lang en alleen maar naar beneden, soms wel met een snelheid van 45km per uur. Op de terugweg een mooi kerkje gezien en van binnen bekeken, en ons vooral verbaasd over de keurig aangelegde en onderhouden graven.

D174AE5D-F038-4667-888E-D0A05328FB79Op deze foto zie je het station op 900 m en de afdaling met behulp van haarspeldbochten.

17B6EE6E-5875-48F1-86D7-237F2DB68904

EA7EC6FC-CF8D-421C-8B41-BB1849B86FC9Deze krijg ik niet gedraaid…🤨

58F2C79B-12BC-473D-B405-BC509F7677B8

en de kerk: grappig was dat er allerlei muurschilderingen waren die in de middeleeuwen overgeschilderd waren zodat de parochianen/gemeenteleden meer aandacht hadden voor dominee. Nu was de kerk weer in ere hersteld en zagen we de schilderingen weer, die heel mooi waren.

B74BF5C2-D38F-4B91-9F7A-8EE077483E6176D1EBB4-BAD3-4ED0-A24C-F6DCE48AB119

Bij terug komst ging Jan in de relaxen en heb ik uitgebreid met de hond gelopen en me verbaasd over het enorme cruiseschip wat in de haven lag. Zo een schip heeft ruim 2000 man aan boord. Het vaart s nachts en overdag komen ze in dit soort haventjes aan en doen een excursie,.. ik zou er niet aan moeten denken..

3AAB61B2-A71D-438E-AF19-68C0C2D9BB25

in de middag een boekje terwijl het plensde en na het avondeten

2036E9CD-DAD7-4A5C-9C61-99209CA4D1AD

nog een rondje met de hond…

1. Gert Jan:
    31 juli 2022
    weer een pracht verslag! Was de treinreis inderdaad een van de mooiste van de wereld. Heb even gezocht naar "the devils nose" en lees daar veel over de meest gevaarlijke treinreis... en dan op het dag.. pppfff.
    Zo'n cruise zou je misschien wel wat rust geven... Ik dacht dat wij altijd een "actieve vakantie" hadden, maar jullie kunnen er ook wat van! :-)
  2. Hagar:
    1 augustus 2022
    Klopt, rust nemen is niet mijn sterke kant, 🤨 komende week gaan we daar aan werken…🙃
  3. An:
    31 juli 2022
    Jaren geleden zijn wij ook met de Flambaan naar boven gereden.
    Terug hebben wij gewandeld.
    Daarna dagenlang pijn in de knieën.
    In Flam verbleven wij een nacht op het parkeerterrein.
    Tot grote woede van de campingeigenaar.
    De toegangsweg werd zelfs door hem gebarricadeerd met grote stenen.
    Op last van de politie moest hij die weer opruimen.
    Dus, de volgende keer naar de camping.
    Geniet.
    Ed
  4. Hagar:
    1 augustus 2022
    Ha ha dat verhaal kende ik nog, wistiet dat hetzij Flam was. Nu is er een camper terrrein bij de haven… hebben jullie voor elkaar gekregen👍🤔😀
  5. Marianne:
    1 augustus 2022
    Wat een mooie tocht naar Flam en terug. Wij hebben een keer met familie zo'n cruise naar Noorwegen gemaakt en zijn ook naar Flam geweest. Heel mooi maar een cruise....is niet geschikt voor ons, wij geven net als jullie de voorkeur aan onze eigen pad bewandelen en ver weg blijven van massatoerisme.
  6. Hagar:
    1 augustus 2022
    Wat grappig dat jullie met een cruise meegegaan zijn, Kobe; benieuwd wat je daarvan vond,..
  7. Lianne:
    1 augustus 2022
    Wat een leuke verhalen :-)
    De luxe van een cruise is wel wat voor mij, daarom heb ik des te meer bewondering voor jullie! Heel veel plezier
  8. Hagar:
    1 augustus 2022
    Doen we en jouw vakantie komt er aan,,,😄