Jostedalsbreen nasjonalpark (Yara)

1 augustus 2022 - Jostedalsbreen National Park, Noorwegen

Jullie hebben mazzel, er is toch genoeg internet voor een update en op verzoek van velen mag ik weer een verhaal schrijven:

Nou dat was me wat vandaag. Eerst hebben we met z’n allen uitgeslapen en Jan heeft vanmorgen met me gelopen. Hij sleurde me eerst de camping af voordat… nu ja de rest hoef ik niet te vertellen…

bij terugkomst, stond het ontbijt klaar en de auto ingepakt en vertrokken we om half elf. Het eerste deel van de reis was spectaculair we reden door een tunnel van 25km!

76FB98AC-5D5B-4805-A3F8-FE65F461BA21

Dan kan je wel even een tukkie doen. Na de tunnel volgenden er meer, allemaal tussen de 5 en 15 km lang. Uiteindelijk ook nog met een boot, weer een tunnel en … toen waren we er. Bleek dat we bij een museum waren waar ik niet mee naar binnen mocht. Daar wordt je als hond niet blij van.

Zij wel, ze gingen naar het glaciermuseum. De eerste is van uit museum genomen, de 2e is een actie om energie op te wekken…

E375F86C-D6D2-4ED7-A91A-8E1613F695C1AD6C0C01-EE9D-4C61-9E02-39C59D0CE038

Best een mooi gebouw wat de Pulitzer prijs gewonnen heeft omdat het de vorm van een gletsjer heeft. Het museum staat in het Jostedalbreen nasjonalpark. Wat een geweldig park, dat kon ik wel zien. Zij hebben binnen een fantastische film gezien over de gletsjers en over de opwarming van de aarde. Helaas krijg ik de film hier nu niet gedownload.

Ze hadden er hele gesprekken over naderhand over hoe ze zelf konden verduurzamen. Ze vertelden ook dat ze in een nepgletsjer gelopen hadden en nu naar een echte wilde. Dus werd er een wandeling uitgezet van 8u en 1000m hoogte verschil. Gezien het al half drie was, bleek dat niet zo haalbaar, dus een andere wandeling gemaakt. Ook prachtig, we hebben dik twee uur gewandeld. onderweg kwamen we allerlei enge dieren tegen waar ik de bazin tegen moest beschermen. Dat doe ik door de riem in mijn bek te nemen en achter de bazin te gaan lopen. Zij denken dat ik bang ben ennuh…… dat zou best kunnen😳

36C4C2A1-C4FF-49B0-95DB-EDB1BA54A510

Daarna naar de camping die naast t museum stond. Een mooie camping met uitzicht op de gletsjer en het fjord.

3327E442-380E-4364-AF7C-D4BF7FE7799B125948A1-8763-4721-BEEA-04E76CDE3096

Bijzonder is dat hier alles samenkomt: hoge bergen met sneeuw, diepe fjorden met zout water wat de intense kleur verklaard (een combi van zout en smelt water. En de stilte is intens. Er zijn ook niet zo veel mensen als in het zuiden en de rust spreekt ons aan.

en toen… vertrokken ze weer. Ik weer in de auto, bleek dat ze lekker zijn gaan eten en ik maar weer brokjes uit mijn bak… ze moesten vroeg in t restaurant zijn omdat de manager iets ging vertellen over de omgeving.

wat bleek… deze Omgeving was vroeger alleen per boot te bereiken.zo een honderdvijftig jaar gelezen kwam de koning in dit gebied en vond het geweldig. Hij vroeg de boer waar hij verbleef wat hij moest betalen ende boer zei dat dat niet hoefde. De koning terug naar huis, vond dat achteraf niet zo een goed idee en stuurde een brief met geld naar de boer. Die weigerde en stuurde het geld weer terug (wat in die tijd best onbeleefd was om nee tegen een koning te zeggen). De koning liet het er niet bij zitten en stuurde nogmaals het geld en vertelde dat ze het dan maar aan arme mensen uit de regio moesten geven. Wederom stuurde de boer het terug, er waren hier geen arme mensen. Dat komt omdat de landbouwhellingen hier dusdanig op de zon liggen dag ze twee keer per jaar konden oogsten, wat in Noorwegen bijzonder is. Geen armoede hier dus en het geld ging weer terug naar de koning. Deze accepteerde dat niet en om een lang verhaal kort te maken (oké het is al lang 🤣) ging het geld weer naar deze fjord en hebben ze een herdenk-steen opgericht die te lelijk voor woorden is (een sort grafzerk). Na dit verhaal g8 gen we aan tafel en hebben we goddelijk gegeten: knoflooksoep, lamsvlees en een frambozentoetje, alles uit de regio. Ze vertelden dat je 5% korting kreeg als je met een electrische auto kwam, 10% als je met de bus kwam. We hebben maar niet gevraagd of we korting kregen omdat we de laatste twee km op de fiets waren gekomen (en de vervuilende diesel even op de camping hadden gelaten🤣).

AB0FCDAD-3D98-4885-B22C-2219B893A04F

bij terugkomst nogmaals gewandeld met uitzicht op de bergen en met de balgespeeld,.. dat maakte veel goed want dat doet ze niet elke dag. Toch een heerlijke avond 😃

1. Caroline:
    2 augustus 2022
    Heel leuk om je belevenissen te lezen Yara!
    De vakantie van je leven denk ik zo…🐾
    Maar ik denk soms wel als jullie van die spannende wandelingen maken: Ik zal blij zijn als ze weer heelhuids terug is!!!🥴
  2. Hagar:
    2 augustus 2022
    Hi Caroline, dat komt helemaal goed hoor, ik houd die twee bazen wel in toom. Vandaag een rust reis dag, dus zelfs energie om te spelen en gek te doen… ik kijk naar je uit😄 en hebben jullie fijne vakantie dagen gehad?